Beebi tuharseisust peaseisu

Lubasin juba tükk aega tagasi, et kirjutan, mida ma tegin selleks, et saada tita tuharseisust peaseisu. Tuharseis oli mu raseduse lõpus üks suur, kui mitte kõige suurem, mure. Praegu tundub sellele nii imelik ja võõras tagasi mõelda – et mis mõttes mul selline mure oli?! Oleks ma vaid teadnud, mis mind ees ootab… Hetkel tundub küll, et kui ma kunagi peaksin veel mingi ime läbi rase olema, siis mul oleks nii suva kõigest ja ma ei liigutaks lillegi. Selle rasedusega ma rabelesin vist liiga palju ja üritasin olla mingi ideaalne rase. Ühesõnaga – mõttetu. Tuleb nii kui nii see, mis tulema peab. Tagasi mõeldes ma ei saa aru, et näiteks trennitamine mind kuidagi oleks aidanud. Okei, võib-olla ma poleks suutnud siis nii kaua vastu pidada valutamise ajal kui ma suutsin (21h), aga jahh… kui mõelda kõigele mis oli, siis mul tuleb pähe ainult küsimus, et milleks oli vaja nii palju tõmmelda? Kui keegi rase peaks mu blogi praegu lugema, siis minu soovitus on võtta üli vabalt kõike ja mitte stressata. Söögiga võiks muidugi piiri pidada, sest muidu läheb niigi raske olemine veelgi raskemaks. 🙂 Oeh, nüüd läks teemast täitsa kõrvale, aga tahtsin natuke heietada. 😀

Mida ma siis tegin selleks, et beebi saada tuharseisust peaseisu? Kõigepealt muretsesin hästi palju ja nutsin reaalselt mingi kaks päeva sellepärast, et kui ta peaks tuharseisu jääma, siis tuleb plaaniline keiser (kui irooniline, sest vaatamata kõigele sain ikkagi keisri). Siis otsustasin ennast lõpuks kokku võtta, sest nutmine nii kui nii midagi ei aita ja teha kõik, mis ma suudan, et ta pööraks ennast õiget pidi. Niisiis tuhlasin terve google’i läbi ja panin kirja endale mida teha. Lemmik lehekülg oli spinningbabies.com. Ma vist päriselt ka lugesin selle lehe otsast lõpuni läbi. 😀 Ja suures osas selle järgi paningi kokku endale kava, mida järgisin IGA PÄEV ja mis nägi välja selline:

  • Kõndimine.
    Soovitati iga päeva kõndimas käia. Mina kõndisin 5 km päevas. Soovitus oli kõndida hoogsalt, aga lõpurasedana ei olnud see eriti võimalik, sest siis oli sada häda kallal – küll hakkas pistma, küll hakkas kuskilt valutama, küll sai õhk otsa. Nii et ma kõndisin vastavalt enesetundele, kui oli hea päev, siis natuke tempokamalt ja kui mitte nii hea päev, siis loivasin niisama.
  • Hingamisharjutused.
    Külili või rätsepaistes, käed kõhul, nägu ja suu lõdvalt. Jälgides samal ajal kõhu liikumist hinga nina kaudu sisse (kõht liigub välja) ja suu kaudu välja (kõht liigub sisse). Välja hingates hoida suu lõdvalt ja häälda häälikut „aa“, „ii“, „uu“, „oo“, „mm“ võimalikult madalalt ja tugevalt (3-4x).
    Hingamisharjutuste tegemine oli kohati naljakas, sest Simba vaatas mind sellise näoga nagu ma oleks mingi napakas. Oleks ta veel sünnitusel mind kuulnud, siis oleks vist täitsa ära minestanud. 😀
  • Liikuvusharjutused.
    # Kaelaringid – 5 ühele poole ja 5 teisele poole
    # Õlaringid – 5 ühtepidi ja 5 teistpidi
    # Küljevenitus – vii käsi üle pea samal ajal sisse hingates, too käsi alla välja hingates (4x)
    # Vii peopesad (sirged käed) ees ja seljataga kokku (4x)
    # Vii vaheldumisi käed kokku selja taga (rotatsioonid ehk üks käsi tuleb ülevalt ja teine alt) – kokku viies hinga sisse, algasendisse tagasi viies hinga suu kaudu välja (4x)
    # Sirutusharjutus – pane käed sõrmseongusse pea peale. Hinga nina kaudu sisse, samal ajal käed liiguvad üles. Liikumise ajal pööra pihud väljapoole ja vaata käte suunas üles. Hinga suu kaudu välja ja too käed uuesti pea peale. (4x)
    # Tuuleveski: mine nii alla kui saad samal ajal hoides selja sirgena, jalad sirged, vaata oma käe suunas
    srfdgjh.png
    # Reieringid, puusaringid nt teraapiapallil (sh anterior-posterior, lateral kalded ja ∞)
    # Vaagna kallutamine
    1234
  • Jõuharjutused.
    # Kükid seina ääres 10x – selg vastu seina, põlved jäävad hüppeliigeste kohale, kannad maas, varbad otse (täiskükki võid teha kuni 35. nädalani kui beebs on tuharseisus)
    # Väljaasted 10x
    # Puusatõsted 10x
    # Vaagnapõhjalihaste harjutused – 10 sek hoidmine, 2 sek hoidmine
  • Venitused.
    # Sääre venitus – astu kokku rullitud rätikule vms nii et kand jääks maha. Painuta ja siruta põlve 5-10x.
    # Säärelihaste venitus, samal ajal rinnalihase venitusega
    # Merineitsi
    sfdgj
    # Lapsepoos
    asdf
    # Puusafleksorite venitus
    # Tuharalihaste venitus
    # Liblikas
    # Hamstringid
    # Quadriceps femorise venitus
    # Lülisamba rotatsioon
    ff
    # Jalad vastu seina ja siis liblika asendis, ise samal ajal selili olles.
    Mina hoidsin kõiki venitusi 30 sek.

See oli siis harjutuste pool. Panin kirja niimoodi nagu mul endal oli kirjas ehk siis päris palju märksõnadega ja vähe selgitusi. Kui kellelgi peaks olema küsimusi, siis kirjutagu mulle ja olen valmis alati pikemalt seletama. 🙂

Lisaks harjutustele pidi jälgima oma rühti. Istudes pidid olema põlved puusadest madalamal ja kõht pidi olema nagu rippus jalgade vahel (“lase oma kõhul olla võrkkiigeks lapsele”). Seistes ja kõndides pidi laskma oma alaseljal ette poole vajuda (nimmenõgususel lasta siis suureneda selle läbi). Teraapiapallil istudes pidid puusad olema põlvedest kõrgemal või samal kõrgusel. Istuda nii palju kui võimalik selles asendis:
hg

Nii, siis oli vaja teha mingeid imelikke asju ka. 😀

  1. SIDELYING RELEASE
    as

    ¤ Kummagi külje peal 3 min, iga päev
    ¤ Lama diivanil võimalikult ääres ja võta laud endale lähedale
    ¤ Pea toeta alumisele käele, pealmise käega hoia lauast
    ¤ Ole nii ääres, et tunneksid nagu hakkaksid kukkuma, aga ära kukku!
    ¤ Siruta oma alumine jalg, varbad enda poole. Hoia õlad üksteise peal ja puusad üksteise peal
    ¤ Lase pealmisel jalal rippuda õhus
  2. FORWARD LEANING INVERSION
    gg

    ¤ 30 sekundit, iga päev, 5-7x päevas (15-120 min tagant)
    ¤ Võimalusel kanna bandaaži
    ¤ Enne asendisse minekut tee õlaringe, et õlad soojaks saada
    ¤ Tee alguses mõned korrad kerget ümberpööramist, enne kui alustad järskude ümberpööramistega ehk siis alguses on puusades nurk suurem ja hiljem väiksem
    ¤ Mine rahulikult asendisse
    ¤ Lase peal vabalt rippuda, lõug sisse tõmmatud ja kael pikk
    ¤ Võid kallutada või õõtsutada puusi
    ¤ Võid selja lamedaks teha (posterioorne vaagna kalle)
    ¤ Selle tehnika paneb tööle see, kui sa tuled sellest asendist tagasi püstisesse põlvitusasendisse ehk oluline pole mitte niivõrd selles asendis oldud aeg vaid asendist tagasi tulek
  3. BREECH TILT
    dd
    ¤
    5-20 min, iga päev, 1-3x päevas
    ¤ Seda ei tohi teha, kui laps on peaseisu pööranud. Nii et kui kahtled, mis asendis ta sul seal on, siis ära tee seda harjutust. Mina jätsin lõpupoole selle tegemise ära, sest tekkis kahtlus, et ta on ennast õigesse asendisse pööranud.
  4. OPEN KNEE-CHEST POSITION – alternatiiv breech tilt’ile (ei tohi teha kui laps peaseisus!)
    ff
    ¤ 10 min, iga päev, 3x päevas
  5. LAMA KÜLILIASENDIS ÜHEL KÜLJEL 5 MIN JA TEISEL KÜLJEL 5 MIN JA NII 30 MIN JÄRJEST
    Seda oli kellegi ämmakas soovitanud. Panin muudkui taimeri tööle ja tiirutasin diivanil. 😀
  6. LASE MUUSIKAT JA NÄITA VALGUST ALAKÕHULE, PANE KÜLMA ÜLAKÕHULE
    Samal ajal kui breech tilti tegin panin telefonist lastelaulud käima ja telefoni alakõhule. Ülakõhul oli sel ajal külmakott ja laulsin muudkui laule kaasa. Täitsa napakas ikka! 😀 Markusel oli alati nalja palju, aga no kui on häda, siis teed kõik mis vaja!
  7. RÄÄGI LAPSEGA
    Iga päev rääkisin temaga, et ta ennast ikka ümber pööraks – rääkisin miks see hea ja vajalik on meie mõlema jaoks, et ta ennast õiget pidi pööraks. Usaldasin teda, et ta on kindlasti tark poja ja teab mida tegema peab. 🙂

Kuidas jätkata, kui laps on peaseisu pööranud?

  • Käi mõnel päeval pikkadel jalutuskäikudel (vilgas kõnd).
  • Kanna bandaaži.
  • Tee igapäevaselt side-lying release’i mõlemal küljel mõnda aega, hiljem 2x nädalas.
  • Ole iga päev mõnda aega täiskükis, et lapse pea fikseeruks vaagnasse.

Sai nüüd terve hunnik soovitusi kirja. Ma ei tea, kas nendest oli midagi kasu, aga lõpuks ta siiski oli ennast ümber pööranud. Kas ta oleks seda teinud ka siis, kui ma poleks neid asju teinud? Kes teab… Vähemalt oli mul tunne, et ma tegin midagi, mitte ei oodanud niisama käed rüpes.

 

Kõik pildid on kuskilt internetist kokku aetud.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s